Studierichtingen derde graad
Aan het begin van de derde graad kun je opnieuw een keuze maken. De beslissing die je nu neemt bepaalt mee je later beroep of je mogelijke studierichtingen in het hoger onderwijs.
Onderwijsmodernisering
De nieuwe de matrix van het secundair onderwijs ordent studierichtingen op basis van finaliteiten (A-, D/A- en D-finaliteit) en studiedomeinen (studierichtingen geordend volgens 8 studiedomeinen en domeinoverschrijdende studierichtingen).
Finaliteit doorstroom bereidt leerlingen voor op een vlotte doorstroom naar het hoger onderwijs. | Dubbele finaliteit bereidt leerlingen voor op een vlotte doorstroom naar het hoger onderwijs en de arbeidsmarkt. | Finaliteit arbeidsmarkt bereidt leerlingen voor op een vlotte doorstroom naar de arbeidsmarkt. | |
Behaalde onderwijskwalificatie | Onderwijskwalificatie 4 (= diploma secundair onderwijs) | Onderwijskwalificatie 4 (= diploma secundair onderwijs) | Onderwijskwalificatie 3 (= diploma secundair onderwijs) |
Logische vervolgopleiding | Academische bachelor Graduaatsopleiding Se-n-Se | Professionele bachelor Graduaatsopleiding Se-n-Se | Voorbereidend jaar op hoger onderwijs * Graduaatsopleiding Se-n-Se |
* Na het succesvol volgen van een voorbereidend jaar op het hoger onderwijs ontvangt de leerling een onderwijskwalificatie 4. Die geeft toegang tot professionele en academische bachelors.
Studieaanbod per domein en finaliteit - 5e en 6e jaar
In onze school kan je kiezen uit een aanbod binnen vier domeinen met studierichtingen die gaan van ‘vrij theoretisch en abstract’ tot ‘vrij concreet en praktisch’.
Economie en organisatie
Finaliteit doorstroom | Dubbele finaliteit | Finaliteit arbeidsmarkt |
Maatschappij en welzijn
Finaliteit doorstroom | Dubbele finaliteit | Finaliteit arbeidsmarkt |
Taal en cultuur
Finaliteit doorstroom | Dubbele finaliteit | Finaliteit arbeidsmarkt |
- | ||
Wetenschappen
Finaliteit doorstroom | Dubbele finaliteit | Finaliteit arbeidsmarkt |
- | - |
Lessentabellen
Doorstroom
Economie - Moderne talen | Economie - Wiskunde | Grieks - Latijn | Grieks - Wiskunde | Humane Wetenschappen | ||||||
5 | 6 | 5 | 6 | 5 | 6 | 5 | 6 | 5 | 6 | |
Godsdienst | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 |
LO | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 |
Geschiedenis | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 |
Aardrijkskunde | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
Nederlands | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 |
Wiskunde | 4 | 4 | 6 | 6 | 3 | 3 | 6 | 6 | 3 | 3 |
Frans | 4 | 4 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 4 | 4 |
Engels | 3 | 3 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 |
Duits | 2 | 2 | 1 | 1 | 1 | 1 | ||||
Biologie | 1 | 1 | ||||||||
Chemie | 2 | 2 | ||||||||
Fysica | 2 | 2 | ||||||||
Natuurwetenschappen | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | ||
Grieks | 4 | 4 | 4 | 4 | ||||||
Latijn | 4 | 4 | ||||||||
Economie | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||
Kunstbeschouwing | 1 | 1 | ||||||||
Sociale en gedragswetenschappen | 5 | 5 | ||||||||
Informaticawetenschappen | 1 | 1 | 0 | 1 | ||||||
Uitgebreide filosofie | 2 | 2 | ||||||||
Filosofie | ||||||||||
Spaans | 1 | 1 | ||||||||
Statistiek | 1 | |||||||||
Wetenschappelijk project | 0 | 0 | ||||||||
Esthetica | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 0 | 1 | 1 |
32 | 32 | 32 | 32 | 32 | 32 | 32 | 32 | 31 | 32 |
Latijn - Moderne talen | Latijn - Wetenschappen | Moderne talen - Wetenschappen | Latijn - Wiskunde | |||||
5 | 6 | 5 | 6 | 5 | 6 | 5 | 6 | |
Godsdienst | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 |
LO | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 |
Geschiedenis | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 |
Aardrijkskunde | 1 | 1 | 2 | 2 | 2 | 2 | 1 | 1 |
Nederlands | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 |
Wiskunde | 3 | 3 | 5 | 5 | 4 | 4 | 6 | 6 |
Frans | 4 | 4 | 3 | 3 | 4 | 4 | 3 | 3 |
Engels | 3 | 3 | 2 | 2 | 3 | 3 | 2 | 2 |
Duits | 2 | 2 | 2 | 2 | ||||
Biologie | 2 | 2 | 2 | 2 | 1 | 1 | ||
Chemie | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | ||
Fysica | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | ||
Natuurwetenschappen | 2 | 2 | ||||||
Grieks | ||||||||
Latijn | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | |
Economie | ||||||||
Kunstbeschouwing | ||||||||
Sociale en gedragswetenschappen | ||||||||
Informaticawetenschappen | 0 | 1 | ||||||
Uitgebreide filosofie | ||||||||
Filosofie | 1 | 1 | ||||||
Spaans | 1 | 1 | ||||||
Statistiek | ||||||||
Wetenschappelijk project | ||||||||
Esthetica | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 0 |
32 | 32 | 32 | 32 | 32 | 32 | 32 | 32 |
Wetenschappen - Wiskunde 6 | Wetenschappen - Wiskunde 8 | |||
5 | 6 | 5 | 6 | |
Godsdienst | 2 | 2 | 2 | 2 |
LO | 2 | 2 | 2 | 2 |
Geschiedenis | 2 | 2 | 2 | 2 |
Aardrijkskunde | 2 | 2 | 2 | 2 |
Nederlands | 4 | 4 | 4 | 4 |
Wiskunde | 6 | 6 | 8 | 8 |
Frans | 3 | 3 | 3 | 3 |
Engels | 2 | 2 | 2 | 2 |
Duits | ||||
Biologie | 2 | 2 | 2 | 2 |
Chemie | 2 | 2 | 2 | 2 |
Fysica | 2 | 2 | 2 | 2 |
Natuurwetenschappen | ||||
Grieks | ||||
Latijn | ||||
Economie | ||||
Kunstbeschouwing | ||||
Sociale en gedragswetenschappen | ||||
Informaticawetenschappen | 1 | 1 | 1 | 1 |
Uitgebreide filosofie | ||||
Filosofie | ||||
Spaans | ||||
Statistiek | ||||
Wetenschappelijk project | 1 | 1 | ||
Esthetica | 1 | 1 | 0 | 0 |
32 | 32 | 32 | 32 |
Doorstroom domeingebonden
Bedrijfswetenschappen | Taal- en Communicatiewetenschappen | Welzijnswetenschappen | ||||
5 | 6 | 5 | 6 | 5 | 6 | |
Godsdienst | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 |
Aardrijkskunde | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
Geschiedenis | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 |
LO | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 |
Nederlands | 3 | 3 | 5 | 5 | 4 | 4 |
Wiskunde | 4 | 4 | 3 | 3 | 3 | 3 |
Frans | 2 | 2 | 4 | 4 | 3 | 3 |
Engels | 3 | 3 | 3 | 4 | 2 | 2 |
Duits | 1 | 1 | 3 | 3 | ||
Natuurwetenschappen | 2 | 2 | 2 | 2 | 4 | 4 |
Bedrijfswetenschappen | 8 | 8 | ||||
Informaticawetenschappen | 1 | 1 | ||||
Communicatiewet. en taaltechnologie | 3 | 3 | ||||
Filosofie | 2 | 2 | ||||
Statistiek | 0 | 1 | ||||
Toeg soc en gedragswet | 6 | 5 | ||||
Economisch project | 1 | 1 | ||||
Spaans | 2 | 1 | ||||
Maatschappelijk project | 1 | 1 | ||||
32 | 32 | 32 | 32 | 32 | 32 |
Dubbele finaliteit
Commerciële Organisatie | Gezondheidszorg | Opvoeding en begeleiding | Taal en Communicatie | Toerisme | ||||||
5 | 6 | 5 | 6 | 5 | 6 | 5 | 6 | 5 | 6 | |
Godsdienst | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 |
LO | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 |
Wiskunde | 3 | 3 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 |
Nederlands | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 4 | 4 | 4 | 3 |
Frans | 3 | 3 | 2 | 2 | 2 | 2 | 4 | 4 | 4 | 4 |
Engels | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 3 | 3 | 3 | 3 |
Duits | 1 | 1 | 2 | 2 | 2 | 2 | ||||
Aardrijkskunde | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | ||
Geschiedenis | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 |
Natuurwetenschappen | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
Commerciële organisatie | 12 | 12 | ||||||||
Gezondheidszorg | 4 | 4 | ||||||||
Agogisch handelen en psychologie | 3 | 3 | ||||||||
Anatomie en fysiologie | 1 | 1 | ||||||||
IW | 2 | 2 | ||||||||
Opvoeding en begeleiding | 8 | 8 | ||||||||
Public relations | 7 | 7 | ||||||||
Toerisme | 7 | 8 | ||||||||
Toeristische geografie | 3 | 2 | ||||||||
Expressie | 0 | 0 | 2 | 2 | ||||||
Project communicatie/Spaans | 2 | 1 | ||||||||
Werkplekleren / Stage | 5* | 5* | 5 | 5 | 0 | 1 | 0 | 1 | ||
32 | 32 | 32* | 32* | 32 | 32 | 32 | 32 | 31 | 32 |
*:+1 lesuur
Onthaal, organisatie en Sales | Basiszorg en ondersteuning | |||
5 | 6 | 5 | 6 | |
Godsdienst | 2 | 2 | 2 | 2 |
LO | 2 | 2 | 2 | 2 |
Project algemene vakken (PAV) | 4 | 4 | 4 | 4 |
Nederlands | 2 | 2 | 2 | 2 |
Frans | 2 | 2 | 2 | 2 |
Engels | 2 | 2 | ||
Duits | 1 | 1 | ||
Onthaal, organisatie en sales* | 17 | 17 | ||
Basiszorg en ondersteuning * | 18 | 18 | ||
Expressie | 2 | 2 | ||
32 | 32 | 32 | 32 |