Studierichtingen derde graad
Aan het begin van de derde graad kun je opnieuw een keuze maken. De beslissing die je nu neemt bepaalt mee je later beroep of je mogelijke studierichtingen in het hoger onderwijs.
Onderwijsmodernisering
De nieuwe de matrix van het secundair onderwijs ordent studierichtingen op basis van finaliteiten (A-, D/A- en D-finaliteit) en studiedomeinen (studierichtingen geordend volgens 8 studiedomeinen en domeinoverschrijdende studierichtingen).
Finaliteit doorstroom bereidt leerlingen voor op een vlotte doorstroom naar het hoger onderwijs. | Dubbele finaliteit bereidt leerlingen voor op een vlotte doorstroom naar het hoger onderwijs en de arbeidsmarkt. | Finaliteit arbeidsmarkt bereidt leerlingen voor op een vlotte doorstroom naar de arbeidsmarkt. | |
Behaalde onderwijs-kwalificatie | Onderwijskwalificatie 4 (= diploma secundair onderwijs) | Onderwijskwalificatie 4 (= diploma secundair onderwijs) | Onderwijskwalificatie 3 (= diploma secundair onderwijs) |
Logische vervolg-opleiding | Se-n-Se Graduaatsopleiding Academische bachelor | Se-n-Se Graduaatsopleiding Professionele bachelor | Se-n-Se Graduaatsopleiding Voorbereidend jaar op hoger onderwijs * |
* Na het succesvol volgen van een voorbereidend jaar op het hoger onderwijs ontvangt de leerling een onderwijskwalificatie 4. Die geeft toegang tot professionele en academische bachelors.
Studieaanbod per domein en finaliteit - 5e jaar
Vanaf schooljaar 2023-2024 bieden we volgende richtingen aan in het vijfde jaar.
In onze school kan je kiezen uit een aanbod binnen vier domeinen met studierichtingen die gaan van ‘vrij theoretisch en abstract’ tot ‘vrij concreet en praktisch’.
Economie en organisatie
Finaliteit doorstroom | Dubbele finaliteit | Finaliteit arbeidsmarkt |
Maatschappij en welzijn
Finaliteit doorstroom | Dubbele finaliteit | Finaliteit arbeidsmarkt |
Taal en cultuur
Finaliteit doorstroom | Dubbele finaliteit | Finaliteit arbeidsmarkt |
- | ||
Wetenschappen
Finaliteit doorstroom | Dubbele finaliteit | Finaliteit arbeidsmarkt |
- | - |